Torsdag 11. april åpnet Utsira kommunes Jubileumsutstilling. Ettersom kommunen er 100 år i år, så synes vi det var viktig å trekke frem noen godbiter fra arkivene våre. På Utsira bibliotek så har vi en stor mengde med avisutklipp fra de siste 100 årene. Vi har også en stor samling med fotografier fra ulike hendelser gjennom årenes løp. Jubileumsutstillingen har blitt produsert av Hildegunn Eek, Arnstein Eek og Joakim Lund. Torsdag 11. april ble utstillingen høytidelig åpnet av Magnhild Meltveit Kleppa.

Kleppa spilte selv en sentral rolle da Sirakompasset Oppvekstsenter skulle realiseres. Sirakompasset ble dermed også plassert i Magnhild Meltveit Kleppasveg 8. I etterkant av åpningen holdt Magnhild Meltveit Kleppa et strålende kåseri oppe i Sirakompasset. I kåseriet: «Skjemt og alvor fra eit politisk liv» ble vi bedre kjent med innsiden av det politiske livet i Norge, da hun va statsråd.

På utstillingen kan du bli bedre kjent med følgende områder: Skolen, Helse, Krigen, De kommunale fryseriene, Infrastruktur, Siratun, Kultur, Opprettelse av egen kommune, Rutebåten, Reiseliv, Sildakongen AS, Hydrogenanlegget, TV-Aksjonen og fremtiden for Utsira.

Utstillingen varer fra 12. april til 16. august 2024, og er plassert på kommunehuset, like ved biblioteket. Velkommen!