Hjelpetiltak fra barnevernstjenesten
Generelt
Beskrivelse
Når barnet på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov for det, skal barneverntjenesten sørge for å sette i verk hjelpetiltak for barnet og familien. Hensynet til hva som er best for barnet, er avgjørende.
Slike hjelpetiltak kan være veiledning, støttekontakt, besøkshjem og økonomisk hjelp. Formidling av plass i fosterhjem og institusjon kan også være hjelpetiltak. Barn skal bo hjemme så sant det er mulig. Det legges vekt på å finne årsakene til problemene og drøfte dem med foreldre og barn.
Målgruppe
Barn under 18 år. Når barnet samtykker, kan tiltak videreføres inntil barnet har fylt 23 år.
Kriterier/vilkår
Behov for hjelpetiltak må være dokumentert.
Regelverk
- Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker av 10. februar 1967 Forvaltningsloven
- Barnevernet og taushetsplikten, opplysningsretten og opplysningsplikten. Rundskriv Q-24/2005 fra Barne- og familiedepartementet Barnevernet og taushetsplikten … (rundskriv)
- Brosjyre Q – 1094 B, utgitt av Barne- og likestillingsdepartementet januar 2006 Opplysningsplikt til barnevernet og barnevernets adgang til å gi opplysninger
- Barnevernloven kap. 4
- Til barnets beste – samarbeid mellom barnehagen og barneverntjenesten
- BLD presiserer at barnevernloven også gjelder for asylsøkerbarn. Barnevernloven gjelder for alle barn i Norge
- Barnevernloven § 4-4 – hjelpetiltak for barn og barnefamilier
Søknad
Veiledning
Foreldre, venner, naboer, barnehage/skole, helsestasjon osv. som ser at et barn trenger et hjelpetiltak, kan melde fra til barneverntjenesten.
Klage
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Varighet
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Saksbehandling
Barneverntjenesten skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken og kan velge å engasjere en sakkyndig person til å utrede saken nærmere. I så fall skal rapporten fra den sakkyndige sendes Barnesakkyndig kommisjon til vurdering. Kommisjonens vurdering av rapporten skal være barneverntjenesten i hende før det fattes viktige beslutninger i saken.
Andre opplysninger
Dato oppdatert
2011-06-15 08:58:53