Eierseksjonering/reseksjonering
Generelt
Beskrivelse
Eierseksjonering er en måte å organisere sameie av fast eiendom på. En eierseksjon vil være en egen juridisk enhet som kan omsettes og belånes uavhengig av resten av eiendommen eller bruksenhetene. Eierseksjonering egner seg blant annet for oppdeling av boligblokker og horisontaldelte to- og firemannsboliger.
Målgruppe
Hus- og bygningseiere
Kriterier/vilkår
- Det må knyttes enerett til bruk av bruksenheten
- Bruksenhetens hoveddel må være en klart avgrenset og sammenhengende del av en bygning på eiendommen
- Inndelingen må gi en formålstjenlig avgrensing av hver bruksenhet
For å få etablert en seksjon eller endret en seksjon, må bruksenheten(e) være godkjent etter plan- og bygningslovens regler. For eksisterende bygninger innebærer dette at pålagte bygningsmessige tiltak må være gjennomført før seksjonering eller reseksjonering kan skje.
Regelverk
- Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker av 10. februar 1967
-
Lov om eierseksjoner av 23. mai 1997 nr. 31
Eierseksjonsloven - Forskrift om bruk av blankett ved begjæring om seksjonering av fast eiendom
Søknad
Veiledning
Er du hjemmelshaver til eiendommen, kan du sende en begjæring til kommunen om tillatelse til seksjonering. Opplys om:
- eiendommens gårds- og bruksnummer
- de enkelte seksjonenes formål
- sameiebrøk for hver seksjon
- vedtekter for sameiet
Benytt skjema for seksjoneringsbegjæring.
Vedlegg
- Plantegninger
- Situasjonsplan – kart over eiendommen som skal seksjoneres
- Egenerklæring om at lovens vilkår er oppfylt
- Navneliste over beboere
Klage
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Varighet
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Saksbehandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Andre opplysninger
Dato oppdatert
2010-07-02 13:44:15