Pleie i livets sluttfase
Generelt
Beskrivelse
Pasientens og pårørendes ønsker skal tillegges stor vekt når det besluttes om pasienten skal være hjemme eller på institusjon i livets sluttfase. Hvis den syke er hjemme, må både pasient og pårørende få tilstrekkelig opplæring i bruk av medisiner, smertepumpe eller andre hjelpemidler. Pasienten har krav på å få informasjon om personer i helsevesenet som kan kontaktes når det måtte være nødvendig.
Omsorg og respekt for enkeltmennesket er ekstra viktig i møte med uhelbredelig syke og døende mennesker. Pasienten må få et tilbud som er slik at den siste tiden kan oppleves som meningsfull. I størst mulig grad skal pasienten få leve slik han/hun ønsker det.
Målgruppe
Pasienter med uhelbredelig sykdom og kort forventet levetid.
Regelverk
- Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker av 10. februar 1967
-
Lov om helsetjenesten i kommunene av 19. november 1982 nr. 66
Kommunehelsetjenesteloven -
Lov om pasientrettigheter av 2. juli 1990 nr. 63
Pasientrettighetsloven -
Rundskriv I-13/2005
Forskrift om begrensninger i helsepersonells adgang til å motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse (Forskrift av 29/8 2005 nr 941)Begrensninger i helsepersonells adgang til å motta gave … (rundskriv)
- Helsepersonelloven
- Rett til egen tros- og livssynsutøvelse
-
Forskriften har som formål å sikre at eldreomsorgen tilrettelegges på en slik måte at dette bidrar til en verdig, trygg og meningsfull alderdom.
Forskrift om en verdig eldreomsorg (verdighetsgarantien)
Søknad
Klage
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, kan du klage videre til helsetilsynet i fylket.
Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen sender du til kommunen eller direkte til tjenesteyteren.
Varighet
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Saksbehandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak. I tillegg til kommunal hjemmesykepleie kan det være aktuelt med bistand fra spesialisthelsetjenesten. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Andre opplysninger
Dato oppdatert
2011-04-01 13:53:55