Utsira kommune har en ubevilget ekstrapott pålydende kr 20.000,- , som ble vedtatt i forbindelse med kunngjøring av kulturmidler 2024. Utsira fellesråd for eldre og mennesker med nedsatt funksjonsevne ønsket en egen pott for trivselstiltak for eldre og tiltak for bedret universell utforming.

Utsira kommune lyser derfor ut kr 20000,- til aldersvennlige tiltak og tiltak for å fremme universell utforming. Det trenger ikke å være enkeltarrnagement men kan også være aldersvennlige tiltak og tiltak som frammer universell utforming. Slik som utplssering av aldersvennlige benker opp til fyret. Vi legger oss på samme prinsipper som ved søknad om kulturmider. Der lag/forninger og enkeltpersoner oppfordres til å søke. Kommunale etater er ikke søkegode, da slike tiltak skal frammes i budsjett og økonomiplan.

Søknadsfrist 25. oktober 2024 – søknad om tilskudd sendes til post@utsira.kommune.no  merk epost med tilskudd til aldersvennlige tiltak

I kommende år vil midlene bli lyst ut i forbindelse med kunngjøring av kulturmidler og folkehelsemidler med frist den 15. februar 2025. Det er også mulig å søke ordinære kulturmidler og folkehelsemidler for tiltak under bolken ‘oldtimers’.

Søknaden bør beskrive tiltak, kostnader og ønsket gjennomføring. Vi legger oss på samme linje som tilskudd til kulturmidler, med forskudds utbetaling av tilsagn og levert rapport med fotos, etter gjennomført tiltak. Maksimumsbeløp pr tiltak utgjør kr 10.000,-

Kontakt levekårssjef eller miljø- og jordbrukssjef for nærmere opplysninger om tilskuddsordning.